Sztuka trzech stuleci - barok, klasycyzm, romantyzm
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7379 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Sztuka trzech stuleci - barok, klasycyzm i romantyzm to propozycja scenariusza lekcji plastyki dla uczniów klasy II gimnazjum. Systematyzuje on wiadomości o sztuce, dziedzinach artystycznych i twórcach wymienionych epok.
Temat: Sztuka trzech stuleci-barok, klasycyzm, romantyzm
Prowadzący: mgr Iwona Anna Godlewska Klasa: II gimnazjum (Konspekt przewidziany do realizacji na dwie jednostki lekcyjne)
Cel ogólny: Utrwalenie wiadomości o sztuce baroku, klasycyzmu, romantyzmu, dziedzinach artystycznych, dziełach i twórcach tych epok.
Cele operacyjne:
· uczeń wymienia nazwy okresów w sztuce z zachowaniem ich chronologii · uczeń potrafi podać cechy charakterystyczne dla sztuki baroku, klasycyzmu, romantyzmu. · uczeń przypisuje wielkie dzieła malarstwa, rzeźby, architektury odpowiednim stylom w sztuce i ich twórcom. · uczeń rozumie pojęcia: styl w sztuce, dziedzina artystyczna- podaje ich przykłady.
Metody: twórczego myślenia, metoda pokazu, pogadanka, zbiorowa, indywidualna.
Formy pracy: praca z czasopismem, Słownikiem języka polskiego.
Ocena wypracowanych wniosków: klasa wypracowała wspólnie wniosek, który zapisano w zeszycie przedmiotowym w postaci stwierdzenia iż: „Każda epoka historyczna wykształciła własny styl i zespół cech, po których rozpoznawalne są dzieła sztuki z różnych dziedzin artystycznych: malarstwa, rzeźby i architektury. Dzięki tym cechom rozpoznajemy i określamy style w sztuce. Mianem stylu określamy zespół cech charakterystycznych dla sztuki danej epoki , dla jakiejś dziedziny twórczości, dla jakiegoś twórcy lub dzieła. Barok- silna dynamika, przepych i bogactwo Klasycyzm-spokój, równowaga i harmonia Romantyzm- współczesne dramaty na płótnach malarzy, ,, wolnościowa idea dzieł”
Środki dydaktyczne: czasopisma o malarstwie „Wielcy malarze”, Słownik języka polskiego t.III, książki tematyczne o sztuce, ilustracje pomocnicze, karty pracy, tablica magnetyczna.
Przebieg zajęć:
I. Wprowadzenie: Wyobraźcie sobie nauczyciela, który wchodzi po raz pierwszy do klasy. Nie zna on jeszcze swoich uczniów, wie tylko, że jest ich około 30. W miarę upływu czasu zapamiętuje kilku, a po paru lekcjach zna już wszystkich, pamięta ich twarze, charaktery, nazwiska. Podobnie jest ze sztuką. Idziemy do galerii lub patrzymy na fotografie z dziełami sztuki. Zapamiętujemy najpierw jedno, dwa, kilka dzieł, potem kojarzymy je z ich autorami, przyglądamy się w jaki sposób malowali, jak kładli farbę: np. van Gogh - grubo, z widocznym śladem pędzla, a może płaskie plamy… Nasze rozeznanie w sztuce zawdzięczamy właśnie możliwości i umiejętności rozróżniania i zapamiętywania. Jeśli obcujemy ze sztuką często zapamiętujemy i uczymy się dostrzegać coraz więcej cech, a z czasem rozróżniać style w malarstwie, rzeźbie i architekturze. II. Zapoznanie z celami i tematem lekcji. III. Rozwinięcie. 1. Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat: co to znaczy mieć swój styl? · styl w odniesieniu do ubioru · styl jako sposób postępowania, sposób bycia · styl jako zespół cech charakterystycznych dla kogoś, czegoś · wykorzystanie definicji stylu ze Słownika języka polskiego, t.III, s.362. 2. Podanie i zapis tematu lekcji. 3. Umieszczenie na tablicy plansz pomocniczych: BAROK - KLASYCYZM - ROMANTYZM XVII w XVIII w XIX w · dokonanie ogólnej analizy trzech epok: baroku, klasycyzmu, romantyzmu w postaci tabeli (w załączniku do konspektu) pod względem malarstwa, rzeźby, architektury na podstawie przygotowanych przez nauczyciela ilustracji pomocniczych przedstawiających dzieła znanych artystów z w/w dziedzin artystycznych . · samodzielna praca uczniów – opracowanie kart pracy (w załączniku do konspektu) 4. Zapis do zeszytu przedmiotowego wypracowanych przez klasę wniosków. IV. Zadanie pracy domowej. V. Ocena pracy uczniów. Załącznik do scenariusza „Sztuka trzech stuleci-barok, klasycyzm, romantyzm”
BAROK
Malarstwo
Caravaggio „Złożenie do grobu” Rembrandt „Wymarsz strzelców” Rubens „Wniebowzięcie Matki Boskiej” · Kompozycja dynamiczna wyrażająca gwałtowny ruch · Kontrasty światłocieniowe tworzące nastrój niepokoju i tajemniczości · Malarstwo iluzjonistyczne i realistyczne - ukazujące ludzi prawdziwie w ich wyglądzie, przeżyciach i nastrojach
Rzeźba
G. Bernini „Apollo i Dafne” G. Bernini “David” · Postacie silnie poruszone, jakby nagłe zaklęcie zatrzymało je w ruchu
Architektura
· Bogate fasady oraz zespoły ozdób zdobiące wnętrza kościołów i pałaców (rzeźby, gzymsy, putta, sztukaterie, plafony, inne)
A: świątynie G. Bernini - Kolumnada przed Bazyliką Świętego Piotra w Rzymie G. Bernini - Baldachim nad grobem św. Piotra
B: pałace z pięknymi ogrodami rozciągającymi się na tyłach budowli w postaci bogatej geometrycznej kompozycji zbudowanej z odpowiednio strzyżonej zieleni; rzeźby na cokołach wyobrażające postacie z antycznej mitologii
„Pałac króla Jana III Sobieskiego” w Wilanowie, w Warszawie KLASYCYZM
Malarstwo
J.L.David „Przysięga Horacjuszów” · Kompozycja statyczna, wyrażająca spokój · Kolory spokojne, przygaszone, chłodne · Malarstwo idealistyczne
Rzeźba
A.Canova “Paulina Borghese” B. Thorvaldsen ”Pomnik konny ks. J. Poniatowskiego” w W-wie · Postacie spokojne, pełne dostojeństwa i powagi, często w strojach starożytnych (tu: długie togi i sandały na stopach)
Architektura
· Budowle wznoszone na planie prostokąta albo koła · Wyposażone w kolumnady i kolumnowe portyki · Prostota i symetryczność kształtu · Umiar w dekoracji D. Merlini, J. Ch. Kamsetzer - Pałac na Wodzie w Łazienkach Ch. P. Aigner - „Świątynia Sybilii” w Puławach
ROMANTYZM
Malarstwo
Piotr Michałowski „Bitwa pod Somosierrą” Eugene Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” · Kompozycja dynamiczna · Silne kontrasty światłocieniowe · Malarstwo głównie historyczne i batalistyczne, w którym pojawiają się często groza i dramat [malarze kierują uwagę ku tematom bieżącym – bitwom, walkom]
Rzeźba
F. Rude -„Marsylianka” - Dzieła dynamiczne oparte na skośnych układach kompozycyjnych [rzeźbiarz uczynił wszystko, aby wywołać w nas wrażenie ruchu, pędu, brawurowego parcia naprzód kierowanego nieokiełznaną, gwałtowną siłą].
Architektura
· Nic nowego w architekturze - brak stylu. - Architektura XIX w. wzorowała się na stylach epok minionych, w nich poszukując wzoru, który można by po prostu naśladować. - Powstanie eklektyzmu ( wzorowanie się na architekturze gł. Renesansu i baroku) Ch. Garnier - „Opera Paryska” - Od połowy wieku XIX rozwój budownictwa wykorzystującego stal i szkło jako materiał konstrukcyjny. G. Eiffel - „Wieża Eiffla” w Paryżu J. Paxton – „Pałac Kryształowy” w Londynie
Opracowała: Iwona Anna Godlewska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|